Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου 2010

Ο Καθηγητής Γ.Παυλίδης απαντά σε ερωτήματα σχετικά με τη δυσλεξία και τη μέθοδο "Παυλίδη"

Η Υπεροχή της Διαφορετικότητας
ΔΥΣΛΕΞΙΑ
Θείο Δώρο
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
ΤΕΣΤ & ΜΕΘΟΔΟΣ ΠΑΥΛΙΔΗ
Αίτια - Πρόγνωση - Διάγνωση - Αντιμετώπιση
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Θ. ΠΑΥΛΙΔΗΣ
Καθηγητής Μαθησιακών Δυσκολιών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Ισόβιο Μέλος της Διεθνούς Ακαδημίας Ερευνών Προβλημάτων Μάθησης


Βοηθούμε παιδιά & ενήλικες απ' όλη την Ελλάδα, Κύπρο, & διεθνώς ακόμη και από τις πλέον προηγμένες χώρες, π.χ. ΗΠΑ, ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ, ΓΕΡΜΑΝΙΑ, ΕΛΒΕΤΙΑ, ΒΕΛΓΙΟ, ΙΤΑΛΙΑ, ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ, ΟΛΛΑΝΔΙΑ, ΑΓΓΛΙΑ, κλπ.
Η δυσλεξία είναι το κοινό χαρακτηριστικό των διάσημων Αϊνστάιν, Έντισον, Κέννεντυ, Ουάσιγκτον, Τσώρτσιλ, Λεονάρδο Ντα Βίντσι, Τομ Κρουζ, Σ. Σταλόνε, Τζον Λένον, Γ. Ντίσνεϊ και Πικάσσο. Συνεπώς, είναι θείο δώρο, μόνον όμως όταν γνωρίζουμε την ύπαρξη της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία τους, που εμφανίζεται στην ανάγνωση (αργή, με πολλά λάθη), στην τρομερή ανορθογραφία, και στα γραπτά. Είναι ιδιαίτερα κρυφή και παραπλανητική, γιατί δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία αφού οι δυσλεξικοί δεν παρουσιάζουν προβλήματα λόγου. Το μεγαλύτερο πρόβλημα τους βρίσκεται στη μεταφορά της σκέψης στο γραπτό. Αποδίδουν πολύ καλύτερα στα προφορικά. Τα αίτια της δυσλεξίας και της διάσπασης προσοχής, παρορμητικότητας (ανυπομονησίας) και υπερκινητικότητας, που τη συνοδεύουν, είναι νευρολογικά και συνήθως κληρονομικά. Η βιολογική πρόγνωση - διάγνωση με το ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ, οδηγεί στην εξατομικευμένη αντιμετώπιση, που καθίσταται αποτελεσματικότερη με πολυμέσα.

Ποια είναι τα Συμπτώματα της Δυσλεξίας;

Οι δυσλεξικοί διαβάζουν εξαιρετικά αργά και με πολλά λάθη. Συχνά, πηδούν σειρές, κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν, προσθέτουν ή αφαιρούν συλλαβές ή αντικαθιστούν λέξεις , ώστε μερικές φορές άλλη λέξη να βλέπουν και άλλη να διαβάζουν. Αποδίδουν πολύ καλυτέρα στα προφορικά απ' ότι στα γραπτά. Η πνευματική τους ικανότητα είναι ανώτερη από την αντίστοιχη σχολική τους επίδοση, η οποία είναι ανομοιογενής.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα τους είναι η μεταφορά της σκέψης στο γραπτό. Επιπλέον, είναι εξαιρετικά ανορθόγραφοι, με πολλά γραμματικά λάθη, κολλούν τις λέξεις, παραλείπουν τα σημεία στίξης και ξεχνούν να βάζουν τόνους. Μπορούν ακόμη και να γράψουν 3 φορές την ίδια λέξη στην ίδια πρόταση με 3 διαφορετικούς τρόπους. Υπάρχουν βέβαια και άλλα σπανιότερα συμπτώματα όπως η καθρεπτική γραφή, π.χ. 3 - ε, 9 - ρ.
Επίσης, παρουσιάζουν προβλήματα στην αποστήθιση (π.χ. προπαίδεια), μερικές φορές στα μαθηματικά, ενώ έχουν ιδιαιτέρως σημαντικά προβλήματα στις ξένες γλώσσες.
Οι δυσλεξικοί μπορούν να αριστεύουν στα πρακτικά μαθήματα και να αποτυγχάνουν στα θεωρητικά. Έχουν άνιση κατανομή ικανοτήτων (π.χ. υπερτερούν στα πρακτικά, στα εφαρμοσμένα, υστερούν στα γλωσσικά) ενώ το μέσο παιδί έχει ικανότητες που είναι ίσα κατανεμημένες.
Η δυσλεξία είναι ιδιαίτερα παραπλανητική, γιατί δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία αφού δεν παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και συχνά έχουν εξαιρετική λογική και ευφυΐα.
Δηλαδή, στη δυσλεξία δεν υπάρχει πρόβλημα προφορικού ή καθαρότητας λόγου και συνεπώς δεν τίθεται θέμα λογοθεραπείας ούτε στη διάγνωση και ασφαλώς ούτε στην αντιμετώπιση, η οποία διεθνώς είναι ψυχο-εκπαιδευτική και συνεπώς πραγματοποιείται μόνον από εξειδικευμένους στις μαθησιακές δυσκολίες Ειδικούς Παιδαγωγούς και Ψυχολόγους.

Έχουν Προβλήματα Αντιστροφών, Αλληλουχίας & Αποστήθισης;

Συχνά αντιστρέφουν τη σειρά, π.χ. των ημερών της εβδομάδας, των μηνών του χρόνου, των εποχών, τη σειρά των λέξεων μέσα σε μια πρόταση, κλπ. Το πρόβλημα γίνεται ακόμη σοβαρότερο όταν πρέπει να θυμούνται την αντίστροφη σειρά των προαναφερθέντων.
Σπανιότερα παρουσιάζουν σύγχυση προσανατολισμού-κατεύθυνσης, π.χ. αριστερά-δεξιά, και των προβλημάτων στο ν' ακολουθούν διαδοχικές προφορικές οδηγίες. Ακόμη παρουσιάζουν προβλήματα στη βραχύχρονη μνήμη, στην αλληλοδιαδοχή, στην αποστήθιση, (π.χ. ποιημάτων και τραγουδιών).
Συχνά τους χαρακτηρίζει συναισθηματική ανωριμότητα, η οποία εκφράζεται και με την προτίμηση να παίζουν με παιδιά μικρότερης ηλικίας. Επίσης παρουσιάζουν και ορισμένα ιατρικά προβλήματα, όπως αλλεργίες, άσθμα, κεφαλόπονους και κοιλόπονους, που στην σχολική ηλικία κυρίως οφείλονται στο υψηλό άγχος που τους δημιουργεί η ταπεινωτική αποτυχία στο σχολείο. Οι δυσλεξικοί συνήθως έχουν ανώτερες ικανότητες αντίληψης χώρου και δημιουργικής σκέψης, γι' αυτό και είναι εφευρετικοί.

Ποια είναι τα Πρώιμα Συμπτώματα;

Επειδή η δυσλεξία είναι κυρίως κληρονομική, υπάρχει από τη γέννα. Συνεπώς, μπορεί να εντοπισθεί από την προσχολική ηλικία. Τα πιθανά συμπτώματα που πρέπει να προσέχουμε στην προσχολική ηλικία και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού είναι τα εξής: Κληρονομικότητα, Δυσκολίες συγχρονισμού - συντονισμού πράξεων (σχοινάκι, κεφαλιές στο ποδόσφαιρο) και διατήρησης ρυθμού-ρυθμικών κινήσεων (βηματισμός, χορός, χρονισμός- συγχρονισμός).
Ακόμη, παρουσιάζουν προβλήματα αλληλοδιαδοχής, όπως βραδύτερη μάθηση της αυτόματης εκτέλεσης διάφορων αλληλοδιαδοχικών κινήσεων - ενεργειών (ντύσιμο, δέσιμο κορδονιών). Το σημαντικότερο προγνωστικό, βιολογικό σημάδι της δυσλεξίας στην προσχολική ηλικία είναι η λανθασμένη οφθαλμοκίνηση (ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ).

Ποια η Σχέση Δυσλεξίας, Διάσπασης
Προσοχής, Παρορμητικότητας και
Υπερκινητικότητας;

Η δυσλεξία συνήθως συνυπάρχει με το επίσης νευρολογικό, κληρονομικό πρόβλημα της διάσπασης προσοχής, της υπερκινητικότητας και της παρορμητικότητας (=ανυπομονησίας). Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής συχνά δεν μπορούν να συγκεντρωθούν για όσο χρόνο χρειάζεται για να τελειώσουν το έργο τους, είναι ανυπόμονα, ανοργάνωτα, ζωηρά, ατίθασα, αεικίνητα, βιάζονται, δεν μπορούν να περιμένουν τη σειρά τους ενθουσιάζονται και ξεκινούν, αλλά δεν τελειώνουν αυτά που αρχίζουν, είναι ευέξαπτα, έντονα συναισθηματικά, άτομα της τελευταίας στιγμής και τους λείπει η αίσθηση του χρόνου. Η διάσπαση προσοχής εμφανίζεται συνήθως με δυσλεξία ή με άλλα μαθησιακά προβλήματα, αλλά μπορεί σπανίως να υπάρξει και χωρίς αυτά. Όταν όμως συνυπάρχουν, τότε το πρόβλημα γίνεται σοβαρότερο και χρειάζεται άμεση αντιμετώπιση. Τόσο στη δυσλεξία όσο και στη διάσπαση προσοχής η αναλογία αγοριών προς κορίτσια είναι 4 προς 1.

Σε τι διαφέρουν οι έξυπνοι Δυσλεξικοί
από τα άτομα με Γενική Μαθησιακή
Καθυστέρηση;

Για να υπάρχει η δυσλεξία πρέπει να έχει τελείως διαφορετική αιτιολογία και εξέλιξη από τη γενική μαθησιακή καθυστέρηση, η οποία οφείλεται σε χαμηλή ευφυΐα, σε αρνητικούς ψυχο-περιβαλλοντολογικούς παράγοντες, (π.χ. ψυχολογικά προβλήματα, αδιάφορο ή μειονεκτικό οικογενειακό ή εκπαιδευτικό περιβάλλον, κλπ) ή σε συνδυασμό των παραπάνω. Αντίθετα, η δυσλεξία εξ' ορισμού δεν προκαλείται ποτέ από νοητικο -ψυχο-περιβαλλοντο-εκπαιδευτικούς παράγοντες, αλλά πάντοτε οφείλεται σε βιολογικά, συνήθως κληρονομικά αίτια. Οι δυσλεξικοί έχουν ειδική μαθησιακή δυσκολία, δηλαδή συνήθως υστερούν στα γλωσσικά μαθήματα και μόνον στα γραπτά, ενώ, αντιθέτως, τα παιδιά με γενική μαθησιακή καθυστέρηση υστερούν σε όλα τα μαθήματα, γραπτά και προφορικά.

Διαφέρει η Δομή του Δυσλεξικού Εγκεφάλου;

Ο δυσλεξικός εγκέφαλος είναι διαφορετικά-κατασκευασμένος στα λεκτικά του και πλεονεκτικά στα οπτικά του κέντρα. Σκέφτεται περισσότερο με εικόνες παρά με λέξεις. Άρα, λειτουργεί συντριπτικά ταχύτερα από τον κοινό εγκέφαλο. Αποτέλεσμα αυτής της βιολογικής τους υπεροχής είναι οι δυσλεξικοί εφευρέτες, αλλά ταυτόχρονα και τα μαθησιακά τους προβλήματα.

Πόσοι είναι οι Δυσλεξικοί;

Οι δυσλεξικοί αποτελούν 5 % του πληθυσμού. Υπολογίζεται ότι, αν όλοι οι Έλληνες δυσλεξικοί κατοικούσαν μαζί με τις 4μελείς οικογένειες τους στην ίδια πόλη, τότε η «Δυσλεξιούπολη» θα ήταν η 2η μεγαλύτερη πόλη και θα είχε περισσότερους από 2.000.000 κατοίκους. Όμως, μόνον 1 από τα 5 δυσλεξικά ελληνόπουλα έχουν διαγνωσθεί στην Τρίτη λυκείου. Δηλαδή, το 80% των πραγματικών δυσλεξικών φεύγουν από το εκπαιδευτικό μας σύστημα αδιάγνωστοι!

Οι Έλληνες Δυσλεξικοί κάνουν
Διαφορετικά Ορθογραφικά Λάθη
από τους Αγγλόφωνους;

Η δομή της ελληνικής γλώσσας διαφέρει σημαντικά από αυτήν της Αγγλικής. Γι' αυτό, όπως αποδείχθηκε από τη συγκριτική έρευνα μεταξύ Ελλήνων και Αγγλόφωνων δυσλεξικών, που διεξήχθη στο
Πανεπιστήμιο της Αγγλίας, οι Αγγλόφωνοι
δυσλεξικοί κάνουν κυρίως φωνολογικά –ακουστικά λάθη [που αλλιώς γράφονται και αλλιώς ακούγονται], π.χ. κόσμος κόζμος και
δευτερευόντως οπτικά (που ακούγονται ίδια αλλά γράφονται διαφορετικά και δεν προβλέπονται από γραμματικούς κανόνες, π.χ. μορό μωρό) [Ραvlidis & Giannouli, 2003]. Αντιθέτως, τα λάθη των Ελλήνων δυσλεξικών είναι κυρίως οπτικά λάθη, κατόπιν γραμματικά (που προβλέπονται από γραμματικούς κανόνες), και μόνον λίγα είναι φωνολογικά-ακουστικά λάθη.
Συνεπώς, αυτά τα αποτελέσματα καθώς και όλα τα άλλα από παρόμοιες έρευνες απορρίπτουν τη φωνολογική θεωρία και θεμελιώνουν την ορθότητα της θεωρίας της Νευρο -αλληλοδιαδοχής και Οφθαλμοκίνησης (Ραvlidis, 1981,1990,2004,2007).
Συνεπώς, οι Έλληνες και οι Άγγλοι δυσλεξικοί κάνουν εκ διαμέτρου αντίθετα λάθη. Άρα, οι μέθοδοι διάγνωσης & αντιμετώπισης των Άγγλων δυσλεξικών είναι ακατάλληλες για τους Έλληνες δυσλεξικούς.

Ποια Επιστημονική Ειδικότητα είναι η Κατάλληλη για να κάνει Διάγνωση;

Εξειδικευμένοι Ψυχολόγοι ή Ειδικοί Παιδαγωγοί κάνουν τη διάγνωση της δυσλεξίας, συνήθως ως μέλη ομάδας ειδικών. Χωρίς τους ψυχολόγους δεν μπορεί να γίνει η διάγνωση, διότι το τεστ ευφυΐας είναι απαραίτητο για να αποκλειστεί η νοητική υστέρηση ως αιτία του μαθησιακού προβλήματος. Τα τεστ ευφυΐας μόνον εξειδικευμένοι ψυχολόγοι επιτρέπεται να τα δίνουν. Το άγχος, η έλλειψη αυτοπεποίθησης καθώς και η διάσπαση προσοχής και η παρορμητικότητα που χαρακτηρίζουν τους δυσλεξικούς, μειώνουν σημαντικά τις επιδόσεις τους στα τεστ ευφυΐας, τα οποία στα χέρια άπειρων ή μη ειδικών είναι τόσο επικίνδυνα όσο και το γεμάτο πιστόλι στα χέρια παιδιών. Το πιο επικίνδυνο και τραγικό λάθος είναι το να διαγιγνώσκεται λόγω άγνοιας, ως νοητικά καθυστερημένο ένα ευφυές αλλά συνεσταλμένο δυσλεξικό παιδί ή παιδί με διάσπαση προσοχής και παρορμητικότητα!

Γιατί Ψυχολογικά Προβλήματα;

Η σχολική αποτυχία, η έλλειψη διάγνωσης και η λόγω άγνοιας αρνητική και απορριπτική αντιμετώπιση γονέων και εκπαιδευτικών με υποτιμητικές συγκρίσεις, με αρνητικά επίθετα (τεμπέλη, αδιάφορε, επιπόλαιε, ηλίθιε) προκαλούν σοβαρά δευτερογενή ψυχολογικά προβλήματα που συντρίβουν την αυτοπεποίθηση και τον αυτοσεβασμό των παιδιών μας. Όσο πιο έγκαιρη είναι η διάγνωση της δυσλεξίας και της διάσπασης προσοχής ή ακόμη καλύτερα η πρόγνωση της κατά την προσχολική ηλικία τόσο πιο αποτελεσματική γίνεται η αντιμετώπιση και τόσο μειώνονται τα συνεπακόλουθα ψυχολογικά προβλήματα.

ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ & ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΜΕ ΤΟ ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ (οφθαλμοκίνηση)

Πώς γίνεται η Διάγνωση Διεθνώς;

Διεθνώς, η διάγνωση της δυσλεξίας βασίζεται σε σταθμισμένα ψυχο-εκπαιδευτικά τεστ (που δυστυχώς δεν υπάρχουν όλα στη χώρα μας). Η φιλοσοφία της διάγνωσης είναι η 'δια της εις άτοπον απαγωγής', δια του αποκλεισμού όλων των παραγόντων που μπορούν να προκαλέσουν μαθησιακές δυσκολίες Δηλαδή, για να γίνει διάγνωση δυσλεξίας, θα πρέπει ένα παιδί να έχει θετικούς όλους τους νοητικούς και ψυχο-περιβαλλοντο-εκπαιδευτικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση και παρόλα αυτά να υστερεί τουλάχιστον 1,5-2 χρόνια στην ανάγνωση σε σχέση με τα παιδιά της ηλικίας του. Άρα, διεθνώς, με τα ψυχο-εκπαιδευτικά τεστ το νωρίτερο που μπορεί να πραγματοποιηθεί με αξιοπιστία η διάγνωση είναι μετά τα μέσα της Β' δημοτικού. Μόνον με αντικειμενικά βιολογικά τεστ που είναι ανεξάρτητα από την ανάγνωση και την γραφή μπορεί να γίνει η διάγνωση νωρίτερα, όπως π.χ. είναι το αντικειμενικό Τεστ Παυλίδη που επιτρέπει τη διάγνωση από την προσχολική ηλικία (και για τη διάσπαση προσοχής), επειδή είναι βιολογικό και συνεπώς, δεν βασίζεται στην ανάγνωση ή τη γραφή.
Η διάγνωση της Διάσπασης Προσοχής, Παρορμητικότητας και Υπερκινητηκότητας είναι άκρως υποκειμενική, διότι διεθνώς βασίζεται σε ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν οι γονείς ή οι εκπαιδευτικοί οι οποία έτσι έμμεσα κάνουν τη διάγνωση, η οποία ολοκληρώνεται με την κλινική αξιολόγηση (υποκειμενική) του ειδικού. Αντιθέτως, το Βιολογικό ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ επιτυγχάνει αντικειμενικά την ακριβή διάγνωση. (Ρανlidis 2004, 2005, 2007)

Ποια είναι η Λειτουργική Σπουδαιότητα
της Οφθαλμοκίνησης;

Η οφθαλμοκίνηση δεν σχετίζεται με την ποιότητα της όρασης αλλά καταγράφει με ακρίβεια την λειτουργία ή δυσλειτουργία του εγκεφάλου. Σχεδόν όλα τα νευρολογικά προβλήματα αντικατοπτρίζονται από τα πρώιμα στάδια τους στην οφθαλμοκίνηση. Επειδή η δυσλεξία και η διάσπαση προσοχής έχουν νευρολογική βάση, γι' αυτό επίσης αντανακλούνται στην οφθαλμοκίνηση.

Ποια τα Πλεονεκτήματα του ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ (Οφθαλμοκίνηση);

Η οφθαλμοκίνηση και η ανάγνωση αναπτύσσονται παράλληλα, ενώ η οφθαλμοκίνηση αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη μέθοδο μελέτης των συστατικών της ανάγνωσης, ιδιαιτέρως διότι κατά τη διάρκεια της ο έλεγχος της οφθαλμοκίνησης γίνεται ασυνείδητα. Μάλιστα τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας έδειξαν ότι η οφθαλμοκίνηση αντανακλά την αναγνωστική ικανότητα των ελληνόπουλων 1-3ης τάξης με εξαιρετική ακρίβεια, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αντικειμενικό τεστ της ανάγνωσης (Τeflioudi 2004, Τeflioudi & Ραvlidi, 2004, Ρανlidi 2007).

Με μοναδική ακρίβεια το βιολογικό τεστ οφθαλμοκίνησης (γνωστό ως Τεστ Παυλίδη), διαγιγνώσκει αντικειμενικά τη δυσλεξία, τη διάσπαση προσοχής και την παρορμητικότητα (= ανυπομονησία) και μάλιστα από την προσχολική ηλικία (Jost 1997, Samaras & Ρavlidis, 2004, 2005). Είναι τεστ ταχύτατο, ακριβές, ασφαλές και απλό, αφού το μόνο που κάνει ο εξεταζόμενος είναι σιωπηλά να παρακολουθεί με το βλέμμα του ένα φωτεινό ερεθισμό στην οθόνη του Η/Υ. Η παρουσίαση των ερεθισμών, η καταγραφή και η ανάλυση γίνονται αυτομάτως από το διεθνώς πατενταρισμένο σύστημα που αναπτύξαμε στην Αγγλία και ΗΠΑ.

Ποια τα πλεονεκτήματα της Πρόγνωσης
και της έγκαιρης Διάγνωσης της
Δυσλεξίας & της Διάσπασης Προσοχής;

Η δυσλεξία και η διάσπαση προσοχής είναι απαραίτητο να διαγνωσθούν από ειδικούς όσο πιο έγκαιρα γίνεται. Βεβαίως, η προσχολική διάγνωση παραμένει ο στόχος. Η πρόγνωση στην προσχολική ηλικία επιτυγχάνεται με τεστ που δεν βασίζεται στην ανάγνωση και στη γραφή αλλά σε βιολογικά τεστ, όπως το ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ, που επιτυχώς δοκιμάστηκε στην Τσεχία, Ελλάδα και αλλού με εξαιρετικά υψηλό ποσοστό επιτυχίας. Γι' αυτό και προσφάτους το ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ ξαναπασχόλησε θετικά τα διεθνή ΜΜΕ, Π.Χ. ΒΒC, Νew Scientist, Μedical News Today κλπ.
Το σημαντικότερο προγνωστικό, βιολογικό σημάδι
της δυσλεξίας και της διάσπασης προσοχής στην προσχολική ηλικία είναι η λανθασμένη οφθαλμοκίνηση (Jost 1997, Samaras & Ρavlidis, 2004, 2005, Pavlidis 2007). Συνεπώς μπορεί να εντοπισθεί από τη προσχολική ηλικία.

Η ανάγκη για αντικειμενική-βιολογική διάγνωση είναι προφανής. Γι' αυτό ίσως αξίζει να γίνει ειδική αναφορά στην έρευνα μας με παιδιά προσχολικής ηλικίας 4-6 ετών, σε συνεργασία με πανεπιστήμιο του Λονδίνου χρησιμοποιώντας το βιολογικό ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ (Samaras 2004, Samaras & Ρανlidis. 2004, Παυλίδης, 2007)

Η αρχική διάγνωση τους πραγματοποιήθηκε με τον κλασσικό διεθνή τρόπο, μέσω του ερωτηματολογίου.

Η οφθαλμοκίνηση των παιδιών μετρήθηκε με το πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα καταγραφής και ανάλυσης, που ανέπτυξα. Μελετήθηκαν τέσσερα υποτέστ του τεστ μας διάρκειας 30 δευτερολέπτων το καθένα. Η διαγνωστική ακρίβεια του ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ ήταν εξαιρετικά υψηλή (93,1 %). Δηλαδή, αποδεδειγμένα το τεστ είναι το μοναδικό διεθνώς που από την προσχολική ηλικία μέχρι και την ενηλικίωση μπορεί με εξαιρετική ακρίβεια να διαγνώσει βιολογικά τη δυσλεξία καθώς και την διάσπαση προσοχής και την παρορμητικότητα. Η πρόγνωση της δυσλεξίας και της διάσπασης προσοχής βελτιώνει σημαντικά την σχολική επίδοση, συνεπώς, και τη συνεπακόλουθη ψυχολογική ισορροπία των δυσλεξικών. Όσο πιο έγκαιρη η διάγνωση τόσο πιο αποτελεσματική καθίσταται η αντιμετώπιση. Ποτέ δεν είναι αργά, αφού το σήμερα είναι προτιμότερο από το αύριο. Η ακριβής διάγνωση καθοδηγεί, ιδίως με τη βοήθεια του αντικειμενικού και Βιολογικού ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ
ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗ - ΠΟΛΥΜΕΣΑ
Μέθοδος Παυλίδη


Μπορεί η Δυσλεξία και η Διάσπαση Προσοχής να Αντιμετωπισθούν αφού
είναι νευρολογικής αιτιολογίας;

Ναι, η ακριβής διάγνωση με το Τεστ Παυλίδη υπαγορεύει το εξατομικευμένο πρόγραμμα βιο-ψυχο-εκπαιδευτικής υποστήριξης ώστε να βοηθηθεί το παιδί να βελτιώσει την αυτοεκτίμησή του και την υστερούσα σχολική του επίδοση, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί κατάλληλα στις απαιτήσεις του σχολείου και της κοινωνίας.

Ποια τα Πλεονεκτήματα της Μεθόδου σας για την Αντιμετώπιση της Δυσλεξίας;

Η Μέθοδος μας, η οποία αναπτύχθηκε μετά από πολύχρονες πανεπιστημιακές έρευνες (από το 1978) στην Αγγλία, ΗΠΑ και Ελλάδα και σε συνεργασία με 6 Ευρωπαϊκά κράτη, βασίζεται στην αξιοποίηση της προηγμένης τεχνολογίας και των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι Η/Υ και τα πολυμέσα [multimediα], σε αποδεδειγμένα αποτελεσματικές ψυχο-εκπαιδευτικές αρχές της μάθησης αλλά και στη γνώση του τρόπου λειτουργίας του εγκεφάλου. Ο ακριβής συνδυασμός όλων αυτών επιτυγχάνει σημαντικά πιο γρήγορη και αποτελεσματικότερη μάθηση (Lynch, et al., 1997, Κatana, 2002, Καtana & Ρανl;idis 2004, 2005, Ηαtziphilippidou & Ρavlidis, 2004, 2007).
Το εξατομικευμένο μας πρόγραμμα αντιμετώπισης αλλάζει ανάλογα με την πρόοδο του παιδιού. Το μέγιστο πλεονέκτημα της διαρκούς εξατομίκευσης επιτρέπει την αποτελεσματική αντιμετώπιση του κάθε παιδιού σύμφωνα με τις προσωπικές του ανάγκες, ρυθμούς και δυνατότητες. Η βελτιωμένη σχολική του επίδοση επίσης βελτιώνει την αυτοεκτίμησή και τηναυτοπεποίθηση του, ώστε να είναι ευτυχισμένο, να αποκτήσει ισχυρά κίνητρα για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου και της ζωής.

Οι διεθνείς έρευνες πώς αξιολογούν
την Αποτελεσματικότητα της Μεθόδου σας
για την Αντιμετώπιση της Δυσλεξίας και
της Διάσπασης Προσοχής;

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που ξεκίνησε το 1999 σε Πανεπιστήμιο της Αγγλίας, η μέθοδος μας είναι 6,53 και στον τονισμό 8 φορές αποτελεσματικότερη από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στα ελληνικά σχολεία. Η ακριβής διάγνωση, χάρη στο Τεστ Παυλίδη, επιτρέπει το μέγιστο πλεονέκτημα της μεθόδου μας, δηλαδή την εξατομίκευση. Από τις έρευνες και των δύο γνωστών Αγγλικών πανεπιστημίων προέκυψε η σημαντική βελτίωση της ορθογραφίας με τη Μέθοδο Παυλίδη.
Τα συνολικά ορθογραφικά λάθη που έκαναν οι δυσλεξικοί, μειώθηκαν σημαντικά.

Από τα αποτελέσματα αποδείχθηκε ότι η μέθοδος μας είναι η πλέον αποτελεσματική για την ορθογραφία, από τις δημοσιευθείσες σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Παρόμοια πρόοδος υπάρχει και στην ανάγνωση (Ηαtziphilippidou & Ρavlidis, 2004, 2005, Ραvlidis, 2007), αλλά και στη διάσπαση προσοχής, καλλιγραφία (Ρaleologou, 2007), χάρη στα εξειδικευμένα προγράμματά μας. Άρα, με τη σωστή μέθοδο η δυσλεξία αντιμετωπίζεται επιτυχώς.

Το Οφθαλμοκινητικό Βiofeedback, που
αναπτύξατε, πώς και γιατί Βοηθά στην
αντιμετώπιση της Διάσπασης Προσοχής,
της Παρορμητικότητας και της Δυσλεξίας;

Μέσω του Οφθαλμοκινητικού Βiofeedback ο εγκέφαλος ενημερώνεται ηλεκτρονικά εντός ελαχίστων χιλιοστών του δευτερολέπτου για τα ασυνείδητα σφάλματα του που τα μετατρέπει σε συνειδητά και έτσι αυτόματα αυτο-διορθώνεται. Η επιστημονικά καταξιωμένη μέθοδος του biofeedback εφαρμόζεται ευρέως και επιτυχώς στην νευρολογία, ψυχιατρική και ψυχολογία. Το οφθαλμοκινητικό biofeedback έχει μόνον θετικά αποτελέσματα, χωρίς παρενέργειες. Εντώς ελαχίστων χιλιοστών του δευτερολέπτου ενημερώνει τον εγκέφαλο για τα ασυνείδητα σφάλματά του, που τα μετατρέπει σε συνειδητά και έτσι αυτόματα αυτο-διορθώνεται (Ραleologou, 2007).

Ποια είναι η Πρέπουσα Ψυχο-Εκπαιδευτική Αντιμετώπιση;

Η έγκαιρη και ακριβής διάγνωση πρέπει να συνδυάζεται με την αποδοχή της κατάστασης, την κατανόηση και με τη θετική αντιμετώπιση. Όπως είναι γνωστό, τα παιδιά και ιδιαιτέρως τα δυσλεξικά, είναι πολύ πιο ευαίσθητα στην απόρριψη και στην αρνητική κριτική, διότι την υφίστανται διαρκώς. Είναι αναγκαίο να γίνει συνειδητή προσπάθεια τόνωσης του ηθικού τους και να αποφεύγονται οι αρνητικές και οι υποτιμητικές παρατηρήσεις, γιατί μειώνουν την αυτο-πεποίθηση, τα κίνητρα και συνεπώς, τη σχολική επίδοση. Συνιστάται να χρησιμοποιούμε μολύβι για την διόρθωση των λαθών τους και τα σχόλια των εκπαιδευτικών να είναι ενθαρρυντικά.
Τονίζουμε και επαινούμε τα σωστά, χωρίς να επιμένουμε στα λάθη. Επίσης, επιβραβεύουμε την προσπάθεια, ασχέτως αποτελέσματος, ώστε να αυξήσουμε το κίνητρο τους για προσπάθεια. Αποφεύγουμε τη σύγκριση με άλλα παιδιά, ιδιαιτέρως με παιδιά που τα πάνε καλύτερα. Η σύγκριση πάντοτε εμπεριέχει υποτίμηση, ενώ ο έπαινος εκτίμηση.
Η πρωινή επανάληψη είναι αναντικατάστατη, διότι τα θυμούνται καλύτερα, άρα αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και επιτυγχάνουν υψηλότερες επιδόσεις. Λόγω του ότι διασπάται εύκολα η προσοχή των δυσλεξικών, συνιστάται να κάθονται στο πρώτο θρανίο, μπροστά στον διδάσκοντα και, όταν είναι δυνατόν, να μη βλέπουν προς παράθυρο. Να κάθονται δίπλα σε ήσυχο και υπομονετικό παιδί. Όλα τα παραπάνω, οδηγούν στη σημαντική Βελτίωση της σχολικής επίδοσης, αλλά και της αυτοεκτίμησης, του αυτοσεβασμού και της ψυχικής ισορροπίας του παιδιού και της οικογένειας του, δηλαδή, στην ευτυχία τους.
Η στοργική, ενθαρρυντική και η αξιοπρεπής αντιμετώπιση των δυσλεξικών, επιφέρει θετικά αποτελέσματα τόσο στον ψυχοκοινωνικό όσο και στο μαθησιακό τομέα. Αλλάζει η ζωή τους, ευτυχούν.

Γιατί και Πώς να Εξετάζονται Προφορικά
οι Δυσλεξικοί;

Το δικαίωμα της ίσης μεταχείρισης απαιτεί το κάθε παιδί να εξετάζεται με τρόπο που αποδεικνύει τις πραγματικές γνώσεις και δυνατότητες του. Σύμφωνα με το Π.Δ. 420/1978, άρθρο 9 και τα νεώτερα Π.Δ. 86/2001 και 26/2002, οι δυσλεξικοί εξετάζονται μόνον προφορικά από το γυμνάσιο μέχρι και το πανεπιστήμιο, μόνον όταν υπάρχει διάγνωση δυσλεξίας, αναγνωρισμένη από το ΥΠΕΠΘ, π.χ. από ΚΔΑΥ, που δυστυχώς δεν προλαβαίνουν να ανταπεξέλθουν στην υψηλή συζήτηση. Διεθνώς, συμπεριλαμβανομένης και της ΕΕ είναι εξίσου έγκυρες διαγνώσεις από εξειδικευμένους δημόσιους αλλά και από ιδιώτες ειδικούς επιστήμονες, π.χ. εξειδικευμένους Ψυχολόγους ή εξειδικευμένους Ειδικούς Παιδαγωγούς. Στο δημοτικό, δεν είναι απαραίτητη η διάγνωση από δημόσιο αναγνωρισμένο κέντρο, διότι δεν υπάρχουν γραπτές εξετάσεις και συνεπώς, δεν υφίσταται θέμα απαλλαγής από αυτές, αλλά χρειάζεται υπεύθυνη ενημέρωση και καθοδήγηση των εκπαιδευτικών και των γονέων.
Οι δυσλεξικοί πρέπει να γράφουν στην ίδια αίθουσα με τους συμμαθητές τους, ώστε να μην ξεχωρίζονται, όμως μετά το τέλος της γραπτής εξέτασης να εξετάζονται ατομικά σε ήσυχη αίθουσα, χρησιμοποιώντας το γραπτό τους ως πρόχειρο για την προφορική τους εξέταση. Η εξέταση γίνεται με ερωτο-απαντήσεις, διότι μία από τις αδυναμίες των δυσλεξικών είναι η αποστήθιση. Είναι απαραίτητο να βεβαιωθεί ο εξεταστής ότι το παιδί κατάλαβε την ερώτηση, γι' αυτό όπου χρειάζεται να διατυπώνεται η ερώτηση μέχρι 3 φορές διαφορετικά. Απαιτείται η κατάλληλη εκπαίδευση των εξεταστών εκπαιδευτικών, ώστε να κατανοούν τους δυσλεκτικούς για να τους εξετάζουν δίκαια, χωρίς αρνητικά σχόλια, διότι αυτά αποθαρρύνουν και πανικοβάλουν τους ευαίσθητους δυσλεξικούς.
Τα ασφαλιστικά ταμεία καλύπτουν σημαντικό μέρος των εξόδων αντιμετώπισης - θεραπείας.

Αυτοματοποιημένο Τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού Career Gate Test Κ.17
Το Κέντρο Δυσλεξίας - Μέθοδος Παυλίδη στην Έδεσσα χορηγεί στους μαθητές το Αυτοματοποιημένο Τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού Career Gate Test K.17, προκειμένου να τους βοηθήσει μέσω ενός έγκριτου επιστημονικού εργαλείου να ανακαλύψουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους και να μπορέσουν να τα συνδυάσουν με αντίστοιχες σπουδές και επαγγέλματα. Στα πλαίσια του ολοκληρωμένου προγράμματος επαγγελματικού προσανατολισμού, παράλληλα με την ενημέρωση σε θέματα σπουδών, συμπλήρωσης μηχανογραφικού κ.τ.λ., ο μαθητής μπορεί να υλοποιήσει και το Career Gate Test K.17 στους χώρους του Dyslexia Centers-Μέθοδος Παυλίδη στην Έδεσσα, όπου μαζί με τα αποτελέσματα του test ακολουθεί και η ανάλυση του από τους συμβούλους του κέντρου.

Τι είναι;
Το Career Gate Test K.17 είναι ένα σύγχρονο, αυτοματοποιημένο τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού που χαρτογραφεί την προσωπικότητα και καταγράφει με ακρίβεια τις πραγματικές κλίσεις, τις προτιμήσεις και τα επαγγέλματα που ταιριάζουν σε ένα άτομο, όπως αντιστοιχούν σε δύο επίπεδα σπουδών: α) ανώτερης-ανώτατης εκπαίδευσης και β) επαγγελματικής εκπαίδευσης. Επίσης, επισημαίνει ποια από τα επαγγέλματα αυτά έχουν θετικές ή περιορισμένες προοπτικές στην αγορά εργασίας, ενώ εμπεριέχει ενσωματωμένο έλεγχο ειλικρίνειας των απαντήσεων.

Πως υλοποιείται;
Το Career Gate Test Κ.17 χορηγείται εύκολα και σύντομα μέσω υπολογιστή σε περίπου μισή ώρα. Ο μαθητής απαντά με «ναι» ή «όχι», σε απλές ερωτήσεις, ενδιαφερόντων και προτιμήσεων, όπως λ.χ. : «θα σε ενδιέφερε να διδάσκεις σε παιδιά;», «θα σε ενδιέφερε να μάθεις με ποιο τρόπο λειτουργεί μια ηλεκτρική μηχανή;». Οι απαντήσεις του συγκεντρώνονται αυτόματα σε ειδικό αρχείο λογισμικού και εκτυπώνονται σε καλαίσθητο έντυπο με 50-60 σελίδες μεγάλου σχήματος Α4, όπου περιέχονται έγχρωμα ιστογράμματα, πίνακες, αναλυτικά και κατανοητά κείμενα, ενώ στο εξώφυλλο καταχωρείται το όνομα του χρήστη και του χορηγού.

Τι περιλαμβάνει;
Η διευρυμένη έκδοση του Career Gate Test Κ.17, Plus περιέχει επιπλέον τεστ αυτοεκτίμησης, αποφασιστικότητας και συναισθηματικής νοημοσύνης, ενώ είναι επίσης διαθέσιμα διάφορα άλλα τεστ προσωπικότητας, ικανοτήτων-δεξιοτήτων, επιλογής και αξιολόγησης προσωπικού. Η εξατομικευμένη προσωπική έκθεση του Career Gate Test K.17, περιλαμβάνει κυρίως τα ακόλουθα:
1. Τόπο, χρόνο, στοιχεία χρήστη και έλεγχο ειλικρίνειας των απαντήσεων.
2. Διασπορά της προσωπικότητας, των ενδιαφερόντων και των κλίσεων του χρήστη στους έξι τύπους προσωπικότητας του Holland.
3. Διασπορά των επαγγελματικών κλίσεων του χρήστη στις δεκαεπτά μεγάλες ομάδες επαγγελμάτων και στις έξι επικρατέστερες ομάδες-υποομάδες της ταξινόμησης Κ.17.
4. Ανάδειξη 33 επαγγελμάτων που ταιριάζουν περισσότερο με την προσωπικότητα του χρήστη και αντιστοιχούν κυρίως σε επίπεδο ανώτερης, ανώτατης ή και μεταπτυχιακής εκπαίδευσης.
5. Ανάδειξη 16 επαγγελμάτων που ταιριάζουν περισσότερο με την προσωπικότητα του χρήστη και αντιστοιχούν κυρίως σε επίπεδο επαγγελματικής εκπαίδευσης.
6. Προσδιορισμό των θετικών ή αρνητικών εργασιακών προοπτικών των ως άνω επαγγελμάτων στην Ελλάδα και διεθνώς.
7. Προσδιορισμό του εύρους των διεξόδων ενός επαγγέλματος σε άλλα επαγγέλματα ή ειδικότητες.
8. Έγχρωμα ιστογράμματα και πίνακες με αναλυτικά, περιεκτικά και κατανοητά κείμενα.
Που αξιοποιείται;
Το τεστ χορηγείται μέσα από δίκτυο συνεργατών και πιστοποιημένων συμβούλων σταδιοδρομίας, από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, Δήμους, συλλόγους γονέων, σχολεία, φροντιστήρια, κέντρα εκπαίδευσης και συμβουλευτικής καριέρας σε ολόκληρη την Ελλάδα. Το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου, ύστερα από δημόσιο διεθνή διαγωνισμό, το διαθέτει σε όλα τα δημόσια σχολεία της χώρας, στην Τουρκία χορηγείται μέσα από μεγάλο δίκτυο φροντιστηρίων, ενώ προωθείται επίσης με επιτυχία και σε άλλες χώρες.

Η σπουδαιότητά του;
Το Career Gate Test K.17 έχει καταρτιστεί με βάση οικονομικά, ψυχομετρικά και εκπαιδευτικά δεδομένα και στηρίζεται σε πολυετείς έρευνες επιστημονικής ομάδας, υπό την αιγίδα του Θεόδωρου Κατσανέβα, Ph.D (L.S.E.), M.A. (Warwick), καθηγητή του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επισκέπτη καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Αθηνών στην οικονομική της εργασίας και τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Το τεστ είναι επιστημονικά ορθό, σύντομο και κατανοητό, έχει σταθμιστεί και δοκιμαστεί με επιτυχία στην πράξη και μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην πλέον σημαντική απόφαση ζωής ενός ανθρώπου, αυτή για τη σωστή επιλογή σπουδών και επαγγέλματος.

Πως θα βοηθήσει;
Το τεστ μέσω της προσωπικής έκθεσης του κάθε μαθητή εξάγει συγκεκριμένα αποτελέσματα προκειμένου να δείξει ποια επαγγέλματα ταιριάζουν με τα ενδιαφέροντα του. Σε συνδυασμό με την κατάλληλη συμβουλευτική, αποτελεί πολύτιμο οδηγό που συμβάλει στις εύστοχες επιλογές σταδιοδρομίας.
Για περισσότερες πληροφορίες για τη χρήση και διάθεση του test, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο τηλέφωνο 2381020360 και 6972019375
«Το μέλλον ανήκει σε όσους το προετοιμάζουν»

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Θ. ΠΑΥΛΙΔΗΣ – ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Καθηγητής Μαθησιακών Δυσκολιών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Επίτιμος Fellow, Βrunel University, Αγγλία
τ. Κλινικός Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, Penn State University, ΗΠΑ τ. Επισκέπτης Καθηγητής, Ιατρικό Τμήμα Αριστοτέλειο Πανεπιστ. Θεσ/νίκης
τ. Senior Research Fellow, Τμήμα Ψυχολογίας, Μanchester Univ., ΑΓΓΛΙΑ τ. Καθηγητής Έρευνας, George Washington University, Washington. ΗΠΑ • Διδάσκει 30 χρόνια σε γνωστά Πανεπιστήμια της ΑΓΓΛΙΑΣ & των ΗΠΑ 5 Βιβλία, 4 Αγγλικά & 1 Ελληνικό (2007), Δημοσιεύσεις > 150
Διεθνής Αναγνώριση και Επιστημονική Προσφορά
Πρόεδρος όλων των Παγκοσμίων Συνεδρίων Δυσλεξίας από το 1983-2004
• Ισόβιος Fellow & τ. Αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ακαδημίας Ερευνών Προβλ. Μάθησης
• Διευθυντής Εργαστηρίων & Ερευνητικών Προγραμμάτων στην Αγγλία, Ελλάδα & ΗΠΑ
Εφευρέσεις - Διεθνή Διπλώματα Ευρεσιτεχνίας
• Εφευρέτης του Τεστ Παυλίδη για την ακριβή Βιολογική Πρόγνωση - Διάγνωση της Διάσπασης Προσοχής & της Δυσλεξίας, αναγνωρισμένου με 5 Διεθνή Διπλώματα Ευρεσιτεχνίας
• Ανέπτυξε την αποτελεσματική Μέθοδο Αντιμετώπισης της Δυσλεξίας με Πολυμέσα
• Διαλέξεις σε εκατοντάδες γνωστά πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού καθώς και σε πολλές πόλεις της Ελλάδος ενώπιον πολυάριθμων ακροατηρίων εκπαιδευτικών & γονέων
Ευτυχής πατέρας 3 αγοριών, του Αλέξανδρου, Αριστοτέλη, Οδυσσέα
Τμήματα του κείμενου εμπεριέχονται στο: Βιβλίο του Καθηγητού Παυλίδη (2007)
“ΔΥΣΛΕΞΙΑ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ • ΤΕΣΤ 8 ΜΕΘΟΔΟΣ ΠΑΥΛΙΔΗ! Η ΥΠΕΡΟΧΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ”

DYSLEXIA CENTERS PAVLIDIS METHOD
ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ!
Πλατεία Τημενιδών 7, 58200 Έδεσσα
Τηλ: 23810 20360
Fax: 23810 20429
Κιν: 6972 019375
E- mail: amanatidis29@yahoo.gr