Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2011

Ομιλία της Θ. Τζάκρη στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής

Ομιλία της Θ. Τζάκρη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου για τον νέο τρόπο Έκδοσης Αδειών Δόμησης και Ελέγχου των Κατασκευών

Η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Θ. Τζάκρη στην παρέμβασή της κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής του σχεδίου νόμου του Υπ. Περιβάλλοντος περί «Νέος τρόπος έκδοσης αδειών δόμησης, ελέγχου κατασκευών και λοιπές διατάξεις» ανέφερε καταρχήν ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο αποτελεί μια σοβαρότατη προσπάθεια αλλαγής του τρόπου με τον οποίο εκδίδονται οι άδειες ανέγερσης ιδιωτικών κτιρίων στη χώρα μας, με την οποία επιχειρείται, σε συνδυασμό και με την εφαρμογή του στην πράξη, ο εξορθολογισμός των διαδικασιών, πετυχαίνοντας καίριο πλήγμα στη γραφειοκρατία και στη μαύρη τρύπα της διαφθοράς που υφίσταται με τον πλέον έντονο τρόπο στις σημερινές πολεοδομίες.

Το νομοσχέδιο αυτό βασίζεται σε απλές και αυτονόητες κινήσεις, μηδενικού (και πιθανώς μείωσης του υφιστάμενου) κόστους, που όμως επιφέρουν σημαντική βελτίωση στη ζωή των πολιτών. Ανέφερε επίσης ότι το νομοσχέδιο ξεκαθαρίζει το θολό τοπίο των διαδικασιών αδειοδότησης των ιδιωτικών έργων και δημιουργεί μια ελπίδα για την επανεκκίνηση της οικοδομικής δραστηριότητας, την ανάπτυξη της χώρας και την καταπολέμηση της ανεργίας, αφού πάνω από 120 επαγγέλματα στη χώρα μας σχετίζονται και κινούνται γύρω από την οικοδομή.

Η πλήρης ανατροπή του σημερινού συστήματος έκδοσης οικοδομικών αδειών και ελέγχου των κατασκευών επιδιώκεται να επιτευχθεί με μια σειρά από μέτρα που περιλαμβάνει ο νέος νόμος, όπως:

Κατάργηση των σημερινών μορφών των Πολεοδομιών.

Τόσο οι μελέτες, όσο και η ανέγερση των ιδιωτικών κατασκευών, πραγματοποιούνται με ευθύνη του μηχανικού.

Σημαντική μείωση του χρόνου αδειοδότησης που αποτελεί κύριο λόγο καθυστέρησης στην έκδοση των αδειών και τον πλέον συνήθη λόγο διαφθοράς στις πολεοδομίες (γρηγορόσημο).

Πιο συγκεκριμένα:

Η διαδικασία έγκρισης δόμησης γίνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα (5 ημέρες) με κατάθεση μόνο τοπογραφικού διαγράμματος και διαγράμματος δόμησης (κάλυψης μέχρι σήμερα).

Η διαδικασία άδειας δόμησης για την έναρξη των οικοδομικών εργασιών γίνεται εντός 2 ημερών από την κατάθεση των μελετών.

Ελαχιστοποιείται η προσωπική επαφή του ιδιοκτήτη ή/και του μηχανικού με τις δημόσιες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση σημαντικότατου χρόνου εργασίας του μηχανικού (σε επίπεδο πολλών ανθρωποωρών) και (φυσικά) σημαντική μείωση της διαφθοράς, αφού η επικοινωνία γίνεται ηλεκτρονικά.

Διαχωρίζονται πλήρως οι αρμοδιότητες και οι λειτουργίες των αρχών αδειοδότησης σε Υπηρεσίες Δόμησης (Υ.ΔΟΜ) των Δήμων και Ελεγκτών Δόμησης που λειτουργούν υπό την εποπτεία του ΥΠΕΚΑ.

Εντάσσεται η δημιουργία της «Ταυτότητας Κτιρίου» με καταγραφή των κτιρίων της χώρας.

Θεσμοθετείται ο ρόλος του Ελεγκτή Δόμησης ο οποίος ελέγχει την εφαρμογή της άδειας δόμησης στην ανέγερση των κτιρίων.

Λαμβάνονται μέτρα για την προστασία και διατήρηση του οικιστικού-αρχιτεκτονικού περιβάλλοντος.

Περαιτέρω η κ. Τζάκρη προέβη σε προτάσεις-προσθήκες, ώστε το προτεινόμενο νομοσχέδιο να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο, όπως, για παράδειγμα, στο άρθρο 3 που περιγράφονται τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την έκδοση της έγκρισης και της άδειας δόμησης, πρότεινε να ληφθεί μέριμνα και για την εναρμόνιση του νέου-προτεινόμενου κτιρίου με το οικιστικό περιβάλλον της περιοχής προκειμένου να μην αλλοιωθεί (και αν γίνεται να ενισχυθεί) ο αρχιτεκτονικός χαρακτήρας της περιοχής και πανέμορφοι παραδοσιακοί οικισμοί να μην καταστρέφονται αισθητικά από νεόδμητες κατοικίες με αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά (στέγες, κουφώματα κλπ) εντελώς διαφορετικά και παράταιρα από αυτά που επικρατούν στην περιοχή. Για το λόγο αυτό, μαζί με το τοπογραφικό διάγραμμα και το διάγραμμα δόμησης, πρότεινε και την υποβολή και φωτογραφικού υλικού της περιοχής, καθώς και τρισδιάστατης προοπτικής του νέου κτίσματος, προκειμένου η αδειοδοτούσα αρχή να ελέγξει την εναρμόνιση του νέου κτιρίου με το οικιστικό περιβάλλον και τους αρχιτεκτονικούς ρυθμούς που επικρατούν.

Επίσης, επειδή στα δικαιολογητικά που υποβάλλονται περιλαμβάνονται και εγκρίσεις άλλων υπηρεσιών και διοικητικών οργάνων (όπως αρχαιολογία, δασαρχεία, λιμενικές αρχές κλπ), για τις οποίες δεν ορίζεται κάποιος μέγιστος χρόνος για την έκδοση των σχετικών εγγράφων και επειδή οι διαδικασίες των υπηρεσιών αυτών είναι πολλές φορές χρονοβόρες και η προσωπική επαφή του ιδιοκτήτη ή του μηχανικού (ιδίως του δεύτερου) με τις υπηρεσίες αυτές αποτελούν μια εστία γραφειοκρατίας που οδηγεί και σε φαινόμενα διαφθοράς, πρότεινε να ακολουθηθεί μια διαδικασία παρόμοια με αυτή που ακολουθείται και σε άλλες χώρες, όπως π.χ. στη Γαλλία:

Στις Υ.ΔΟΜ να κατατίθενται (μαζί με τα υπόλοιπα δικαιολογητικά για την έγκριση δόμησης) σε έντυπη μορφή και σε 10 αντίγραφα από τον ιδιοκτήτη ή το μηχανικό τα απαραίτητα έγγραφα για τις εγκρίσεις από τις υπηρεσίες αυτές (αρχαιολογία, δασαρχεία κλπ) και με μέριμνα της Υ.ΔΟΜ τα έγγραφα αυτά να μοιράζονται υπηρεσιακά (ή προτιμότερο σε ηλεκτρονική μορφή/email) στις υπηρεσίες των οποίων απαιτείται έγκριση.

Οι Υπηρεσίες αυτές πρέπει να υποχρεούνται σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα (15-20 ημέρες) να απαντήσουν θετικά, ή αιτιολογημένα αρνητικά, ειδάλλως μετά την παρέλευση του χρονικού αυτού διαστήματος η απάντηση θεωρείται αυτοδικαίως θετική. Στην περίπτωση αυτή οι προθεσμίες του άρθρου 5 για την έγκριση δόμησης που έχουν οι Υ.ΔΟΜ θα ξεκινούν μετά την παρέλευση της παραπάνω προθεσμίας και όχι από την κατάθεση του φακέλου.

Επίσης πρότεινε στο ίδιο άρθρο 3 και στην παρ. 1-γ που αναφέρεται ότι στα δικαιολογητικά που κατατίθενται για την έγκριση δόμησης περιλαμβάνονται (ορθώς) και τα αποδεικτικά καταβολής εισφορών και κρατήσεων για τις υπηρεσίες μηχανικού, να διευκρινίζεται ότι τα αποδεικτικά αυτά πρέπει να αφορούν τις μέχρι τότε προσφερθείσες υπηρεσίες μηχανικού, δηλαδή εκπόνηση τοπογραφικού διαγράμματος, διαγράμματος δόμησης και του τρισδιάστατου προοπτικού που προτάθηκε πιο πάνω, ώστε να μην υπάρχει ο κίνδυνος της καταβολής από μεριάς του ιδιοκτήτη των δαπανών για το σύνολο των απαιτούμενων μελετών, χωρίς όμως να έχει εξασφαλιστεί ότι θα υπάρξει η έγκριση δόμησης, η μη-λήψη της οποίας θα έχει ως συνέπεια η διαδικασία αδειοδότησης να σταματήσει στο σημείο αυτό. Τα δικαιολογητικά κι οι αποδείξεις καταβολής των αμοιβών για τις υπόλοιπες μελέτες, θα πρέπει υποβάλλονται μαζί με την αίτηση για την άδεια δόμησης, στάδιο στο οποίο θα έχουν πραγματικά εκπονηθεί όλες οι μελέτες.

Στο άρθρο 7, που περιγράφεται η διαδικασία ελέγχου και αυτοψιών, η κ. Τζάκρη πρότεινε να προβλέπεται και ευθύνη του Ελεγκτή Δόμησης, ο οποίος θα πρέπει να διώκεται σε περίπτωση ανακριβούς έκθεσης και στοιχείων στη σύνταξη της έκθεσης αυτοψίας που διενεργεί, προκειμένου να εξασφαλίζεται η πραγματική εικόνα του προς ανέγερση κτίσματος, αλλά και για να μειωθεί η διαφθορά, καθώς, αν δεν υπάρχει ευθύνη του ελεγκτή, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα «τα βρει» με τον ιδιοκτήτη ή/και το μηχανικό και θα παραβλέψει πιθανές αποκλίσεις κατά την εφαρμογή της άδειας.

Επίσης στην παράγραφο 10 του ιδίου άρθρου, όπου αναφέρονται οι ποινές για τον επιβλέποντα μηχανικό για τυχόν παραβάσεις, πρότεινε να προβλέπονται ποινές αντίστοιχες και για τον κατασκευαστή και τον ιδιοκτήτη, αν εκ των πραγμάτων αποδεικνύεται η υπαιτιότητά τους σε παρατυπίες, προκειμένου να εξασφαλιστεί η εφαρμογή της άδειας και ταυτόχρονα να υπάρχει δικαιοσύνη στην επιβολή κυρώσεων στην περίπτωση μη εφαρμογής της.

Η κ. Τζάκρη πρότεινε επίσης να συνδεθούν οι αμοιβές της επίβλεψης για το μηχανικό με τα τρία (3) στάδια αυτοψιών από τον Ελεγκτή Δόμησης που προβλέπονται στο άρθρο 7 παρ. 4, τόσο χρονικά, όσο και ποσοτικά (ο επιβλέπων μηχανικός να πληρώνεται δηλαδή για το τμήμα των εργασιών που επέβλεψε και εγκρίθηκε από τον Ελεγκτή Δόμησης).

Επίσης σε περίπτωση που οι οικοδομικές εργασίες δεν γίνονται με ατομική ευθύνη του ιδιοκτήτη (αυτεπιστασία) αλλά με ανάληψη του έργου από πιστοποιημένο εργολάβο ιδιωτικών έργων, να υπάρχει ανάληψη ευθύνης και για τον κατασκευαστή του κτίσματος και όχι μόνο για τον επιβλέποντα μηχανικό.

Βέβαια αυτό πρέπει να θεσμοθετηθεί με ειδικό νόμο που θα προβλέπει την ιδιότητα του εργολάβου ιδιωτικών έργων και θα δημιουργήσει το σχετικό πιστοποιημένο μητρώο εργολάβων ανάλογα με την ικανότητα και την εμπειρία τους.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:

Κάτωθι των περισσοτέρων κειμένων του διαδικτυακού τόπου παρέχεται η δυνατότητα υποβολής σχολίων από τους χρήστες/ επισκέπτες. Η δυνατότητα αυτή είναι καταρχήν ελεύθερη. Ωστόσο, η συντακτική ομάδα δύναται να προβεί άμεσα και χωρίς καμία προηγούμενη ειδοποίηση ή αιτιολόγηση, στη διαγραφή οιουδήποτε σχολίου κρίνει ότι είναι εκτός του δεοντολογικού πλαισίου, των στόχων και των υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου, ειδικά δε εάν αυτό είναι υβριστικό, ειρωνικό, έχει στόχο να προσβάλλει τρίτο πρόσωπο ή την ιστοσελίδα.

Σε καμία περίπτωση ο διαχειριστής του διαδικτυακού τόπου δεν υιοθετεί, ενστερνίζεται, αποδέχεται ή εγγυάται την αλήθεια των προσωπικών σκέψεων, αντιλήψεων και πληροφοριών, οι οποίες εκφράζονται από τους επισκέπτες/χρήστες της ιστοσελίδας.

Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης.

Η συντακτική ομάδα του Aridaia News