"Το νομοσχέδιο σχετικά με τη συγχώνευση φορέων και οργανισμών του δημοσίου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και πολιτικά, αλλά και από τη σκοπιά της καλής διακυβέρνησης του κράτους" |
Παρέμβαση της Θ. Τζάκρη στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης "Κατάργηση και συγχώνευση νομικών προσώπων του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα".
Η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Θ. Τζάκρη στην ομιλία της σήμερα (14-12-2012) στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης «Κατάργηση και συγχώνευση νομικών προσώπων του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα - σύσταση γενικής γραμματείας για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις» ανέφερε κατ’ αρχήν ότι το νομοσχέδιο σχετικά με τη συγχώνευση φορέων και οργανισμών του δημοσίου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και πολιτικά, αλλά και από τη σκοπιά της καλής διακυβέρνησης του κράτους.
Από πολιτική σκοπιά είναι ορθό, όπως επεσήμανε, διότι υπάρχει μια εμμονή από την πλευρά της τρόικας να απολυθούν δημόσιοι υπάλληλοι και να κλείσουν οργανισμοί. Και, όπως ανέφερε η βουλευτής, δεν θα είχαν κανένα πρόβλημα αντί να κλείσουμε ή να συγχωνεύσουμε το ταμείο φορτοεκφορτωτών, να κλείναμε ένα κεντρικό νοσοκομείο ή να απολύαμε αστυνομικούς ή γιατρούς. Θα ήταν το ίδιο γι αυτούς. Προφανώς δεν τους ενδιαφέρει η εύρυθμη λειτουργία του κράτους, αλλά η εκπλήρωση των δημοσιονομικών στόχων και μάλιστα μέσα από νεοφιλελεύθερες πολιτικές. Συνεπώς, ανέφερε η βουλευτής, από πολιτική άποψη η εκτόνωση αυτής της πίεσης που μας ασκούν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, εφόσον επιτυγχάνονται και δημοσιονομικοί στόχοι.
Η κ. Τζάκρη τόνισε επίσης ότι το συζητούμενο νομοσχέδιο είναι πράγματι και επί της ουσίας ορθό, διότι έχει γίνει συστηματική δουλειά προς δυο κατευθύνσεις. Αφενός είτε να αναζητηθούν οργανισμοί με ομοιάζουσες αρμοδιότητες και αντικείμενο ώστε να συγχωνευτούν (και προς την κατεύθυνση αυτή συγχωνεύονται 190 φορείς), είτε να καταργηθούν φορείς των οποίων ο ρόλος και η λειτουργία ήταν ήδη παρωχημένη, ως εκ της επωνυμίας τους προδήλως πολλές φορές προκύπτει και δεν δικαιολογείται η ξεχωριστή ύπαρξή τους στην ελληνική δημόσια διοίκηση και αφετέρου να αξιοποιηθεί το ήδη υπάρχον προσωπικό.
Όπως ανέφερε η βουλευτής, το ελληνικό δημόσιο δεν είναι πολύ μεγάλο, αλλά είναι -λόγω του κατακερματισμού του αλλά και λόγω άλλων ζητημάτων- αντιπαραγωγικό και ανορθολογικά οργανωμένο. Αυτό έχει προκύψει ιστορικά μεταξύ άλλων, όπως ανέφερε η κ. Τζάκρη, και από την ανευθυνότητα του πολιτικού συστήματος που αναγνώριζε τα Υπουργεία ως φέουδα εξουσίας, αλλά και από το γεγονός ότι το κράτος δομήθηκε στην ελληνική πραγματικότητα ως μια «πόλη εκτός σχεδίου». Ουδέποτε σκεφτήκαμε σοβαρά τη δομή του, ουδέποτε το μαζέψαμε οργανωτικά. Η κρίση σ’ αυτήν την περίπτωση είναι πράγματι μια ευκαιρία. Και είναι μια ευκαιρία για περισσότερη διαφάνεια στο κράτος, περισσότερη αποτελεσματικότητα, μικρότερες δαπάνες. «Αν θέσουμε ως κόκκινη γραμμή το σεβασμό του προσωπικού και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας σε μια κοινωνία και οικονομία που κυριολεκτικά καταρρέει υπό το βάρος των ανέργων, της φτώχειας και της εξαθλίωσης, βλέπω οφέλη από αυτές τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις», ανέφερε η κ. Τζάκρη.
Είναι λογικό, προσέθεσε η βουλευτής, ότι το ίδιο θα συνέβαινε και σε μια ιδιωτική επιχείρηση, ο ιδιοκτήτης της να προσπαθήσει να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας με τις δραστηριότητές του, όχι μόνο από τη σκοπιά της εξοικονόμησης πόρων, αλλά και της καλύτερης εποπτείας των δράσεων και της παραγωγής ποιοτικότερων προϊόντων και υπηρεσιών. Είναι φυσικό λοιπόν και για το κράτος, πολλώ δε μάλλον για το κράτος που διαχειρίζεται χρήματα των φορολογουμένων, να επιδιώκει να έχει καλύτερα αποτελέσματα με λιγότερους πόρους. «Γιατί πρέπει να υπάρχουν πέντε ή έξι διαφορετικά ταμεία, πολλοί διαφορετικοί οργανισμοί για τις ίδιες δραστηριότητες;» αναρωτήθηκε η κ. Τζάκρη.
Στη συνέχεια η βουλευτής προέβη σε κάποιες ειδικότερες παρατηρήσεις για ορισμένα σημεία του νομοσχεδίου.
Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 13 για τη συγχώνευση της ΔΕΘ με την HELEXPO, η κ. Τζάκρη ανέφερε ότι προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι σύμφωνα με το άρθρο αυτό η εταιρεία ΔΕΘ Α.Ε. συνεχίζει να υφίσταται και απορροφά την HELLEXPO A.E., ενώ στη συνοδευτική του νομοσχεδίου έκθεση προβλέπεται η κατάργηση της εταιρείας του άρθρου 1 (ΔΕΘ Α.Ε.) και της HELLEXPO A.E. και η σύσταση ενός νέου νομικού προσώπου. Πρόκειται συνεπώς περί καταφανούς και ανεξήγητης αντίφασης. Δεύτερη παρατήρηση σε ότι αφορά τη ΔΕΘ Α.Ε. και την HELLEXPO A.E. είναι ότι στους σκοπούς της νέας εταιρείας αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι η διενέργεια δράσεων στο εξωτερικό, καθώς και η διοργάνωση επιχειρηματικών αποστολών στην αλλοδαπή, πραγματοποιείται μετά από σύμφωνη γνώμη και υπό τον συντονισμό και την εποπτεία του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών Α.Ε., ώστε η νέα εταιρεία να καθίσταται υποτελής και δορυφορούμενη από τον Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών. Η κ. Τζάκρη πρότεινε την απαλοιφή των δύο τελευταίων εδαφίων της παραγράφου 14 του άρθρου 13. Η τρίτη παρατήρηση της κ. Τζάκρη αναφορικά με την συγχώνευση ΔΕΘ Α.Ε. και HELLEXPO Α.Ε. αφορά στην τροποποίηση της διατύπωσης της παραγράφου 16 και στην προσθήκη της φράσης ‘’και με τους ίδιους όρους’’, έτσι ώστε η παράγραφος αυτή να πάρει την εξής μορφή: «Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου της απορροφώμενης εταιρείας μεταφέρεται αυτοδικαίως στην απορροφώσα εταιρεία με την ίδια σχέση εργασίας και τους ίδιους όρους εργασίας, αποτελεί προσωπικό αυτής και λαμβάνει τις αποδοχές της απορροφώσας εταιρείας».
Επιπλέον, όσον αφορά τη συγχώνευση του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών και Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, η κ. Τζάκρη ανέφερε ότι «θα ήθελα να δω σ’ αυτό το νομοσχέδιο να γίνεται προσπάθεια συγχώνευσης και άλλων φορέων με αντικείμενο την έρευνά τους στο πεδίο των κοινωνικών ή φυσικών επιστημών, στο πρότυπο του πανίσχυρου Γαλλικού Εθνικού Ερευνητικού Κέντρου CNRS. Θα μπορούσαμε δηλαδή να αποκτήσουμε επιτέλους Εθνικό Κέντρο Έρευνας. Να δημιουργήσουμε έναν πανίσχυρο κέντρο το οποίο θα μπορεί να έχει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, να προσελκύει ιδιωτικά κεφάλαια και να μπει στον παγκόσμιο χάρτη της έρευνας. Αν’ αυτού έχουμε δεκάδες ερευνητικά κέντρα, από το Δημόκριτο, μέχρι Ερευνητικά Κέντρα της Ακαδημίας Αθηνών, τα οποία κανείς δεν ελέγχει, κανείς δεν μετράει την ποιότητα της εκτελεσθείσας έρευνάς τους και κανείς δεν ξέρει για μερικά απ’ αυτά γιατί υπάρχουν». «Νομίζω κ. Υπουργέ», ανέφερε χαρακτηριστικά η βουλευτής, «ότι και εσείς ως πανεπιστημιακός θα έχετε αυτήν την μεγάλη φιλοδοξία να δείτε να πραγματοποιείται ένα τόσο σημαντικό έργο για την οικονομία και την κοινωνία. Έχει γίνει άλλωστε αντιληπτό πλέον ότι η Ελλάδα ή θα γίνει η χώρα της φτηνής εργασίας, ή θα γίνει η χώρα της γνώσης. Δυστυχώς όμως κ. Υπουργέ εγώ βλέπω να υλοποιείται μόνο το πρώτο».
Για το δεύτερο δε σκέλος του νομοσχεδίου, ήτοι την σύσταση Γενικής Γραμματείας για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, η κ. Τζάκρη επεσήμανε ότι η σύσταση της συγκεκριμένης γραμματείας είναι μια υπόθεση που έρχεται από το παρελθόν. Όπως χαρακτηριστικά είπε, ανάγκη συντονισμού του κυβερνητικού έργου για να επιτευχθεί η αποτελεσματικότητα στην άσκηση αυτού και να αποφευχθούν αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων και αντιφατικές αποφάσεις μεταξύ των διαφόρων Υπουργείων και όποιες άλλες αρρυθμίες στην λειτουργία της κυβέρνησης υπήρχε ακόμη κι όταν πολιτική πραγματικότητα στην Ελλάδα ήταν οι μονοκομματικές, συμπαγείς κυβερνήσεις. Πολλώ δε μάλλον αυτή η ανάγκη υπάρχει σήμερα που διαμορφώνεται μια κουλτούρα κυβερνήσεων πολιτικής συνεργασίας μεταξύ διαφόρων κομμάτων. Βέβαια οι αρμοδιότητες του συντονισμού του κυβερνητικού έργου ανήκουν εκ του Συντάγματος στον Πρωθυπουργό. Ορθό θα ήταν επομένως η δομή αυτή να λειτουργεί υπό τον Πρωθυπουργό και να απορροφήσει και τις άλλες δύο δομές που σήμερα λειτουργούν υπό τον Πρωθυπουργό, ήτοι τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης και τη Γενική Γραμματεία Συντονισμού, ώστε να μην δημιουργήσουμε πρόσθετα προβλήματα (αλληλοεπικάλυψης, σύγκρουσης αρμοδιοτήτων κλπ) από αυτά που πάμε να επιλύσουμε. Πρόκειται ουσιαστικά για Διευθυντήριο και η χρηστικότητα της σύστασής του θα κριθεί εκ του αποτελέσματος, κατέληξε η κ. Τζάκρη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:
Κάτωθι των περισσοτέρων κειμένων του διαδικτυακού τόπου παρέχεται η δυνατότητα υποβολής σχολίων από τους χρήστες/ επισκέπτες. Η δυνατότητα αυτή είναι καταρχήν ελεύθερη. Ωστόσο, η συντακτική ομάδα δύναται να προβεί άμεσα και χωρίς καμία προηγούμενη ειδοποίηση ή αιτιολόγηση, στη διαγραφή οιουδήποτε σχολίου κρίνει ότι είναι εκτός του δεοντολογικού πλαισίου, των στόχων και των υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου, ειδικά δε εάν αυτό είναι υβριστικό, ειρωνικό, έχει στόχο να προσβάλλει τρίτο πρόσωπο ή την ιστοσελίδα.
Σε καμία περίπτωση ο διαχειριστής του διαδικτυακού τόπου δεν υιοθετεί, ενστερνίζεται, αποδέχεται ή εγγυάται την αλήθεια των προσωπικών σκέψεων, αντιλήψεων και πληροφοριών, οι οποίες εκφράζονται από τους επισκέπτες/χρήστες της ιστοσελίδας.
Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης.
Η συντακτική ομάδα του Aridaia News