Πως θα μπουν οι ιδιώτες στα ΑΕΙ |
Ανοίγει η πόρτα για την είσοδο ιδιωτικών κεφαλαίων στην χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων, έπειτα από τα όσα συμφωνήθηκαν την Παρασκευή στην σύσκεψη μεταξύ του πρωθυπουργού, του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και του υπουργού Παιδείας.
Αντώνης Σαμαράς και Ευάγγελος Βενιζέλος έδωσαν το «πράσινο φως» για αυτοχρηματοδότηση των πανεπιστημίων με τον Ανδρέα Λοβέρδο να δηλώνει ότι πρόκειται για μια «πάρα πολύ σημαντική απόφαση».
Πως θα μπουν οι ιδιώτες στα ΑΕΙ
Στην σύσκεψη αποφασίσθηκε να απελευθερωθούν από την ενιαία αρχή πληρωμών τα ερευνητικά κέντρα του ιδιωτικού δικαίου, τα ινστιτούτα, οι ειδικοί λογαριασμοί των Πανεπιστημίων, των ΤΕΙ και των ερευνητικών κέντρων που ανήκουν στο Δημόσιο.
Τα ιδρύματα θα μπορούν πλέον να απευθύνονται είτε σε προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ενωσης είτε στην ιδιωτική πρωτοβουλία.
Σύμφωνα με τον κ. Λοβέρδο, «στο δυσμενές μέτρο της περικοπής των χρηματοδοτήσεων για τα πανεπιστήμια, για τα ΤΕΙ, για τα ερευνητικά κέντρα, δεν υπάρχει κανένα περιθώριο όταν κάνουμε περικοπή 12%-18% των επιχορηγήσεων».
Ετσι, σημείωσε, προσθέτουμε μια δυνατότητα: Να μπορούν όλα τα νομικά πρόσωπα, να αυτοχρηματοδοτούνται απευθυνόμενα είτε σε προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης είτε στην ιδιωτική πρωτοβουλία.
«Χορηγούμε αυτή την ελευθερία της λειτουργίας στα ερευνητικά κέντρα, αυτά καθ' αυτά και στα αντίστοιχα των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, ούτως ώστε να μπορέσουν να ξεφύγουν από την οικονομική ασφυξία και να κερδίσουν χρήματα απευθυνόμενα στα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ήδη έχουν απευθυνθεί με τρόπο πολύ λειτουργικό, μα και στον ιδιωτικό τομέα, δηλαδή στις επιχειρήσεις που έχουν ανάγκη την τεχνολογία, για να κάνουν επενδύσεις και να υπάρχει οικονομική εξέλιξη», τόνισε χαρακτηριστικά.
Θετικοί οι πρυτάνεις, αλλά με αστερίσκους
Θετική ήταν η πρώτη αντίδραση των πρυτάνεων στην απόφαση της κυβέρνησης να επιτρέψει τη χρηματοδότηση πανεπιστημίων από ιδιώτες, αποδεσμεύοντας τους Λογαριασμούς Ερευνας των ΑΕΙ από τις αυστηρές διαδικασίες της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών.
Ωστόσο, τα πανεπιστήμια καταγγέλλουν την περικοπή της χρηματοδότησης , επισημαίνοντας ότι η λειτουργία των πανεπιστημίων θα υποβαθμισθεί και γι' αυτό ζητά από την κυβέρνηση πολιτική λύση με στόχο την ενίσχυση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα, το προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων, σε ανακοίνωσή του, εξέφρασε «την ικανοποίηση του για την αποδέσμευση των ΕΛΚΕ των πανεπιστημίων από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών, η οποία αποφασίστηκε από την κυβέρνηση κατόπιν σχετικής πρότασης του υπουργού Παιδείας. Η αποδέσμευση από την ΕΑΠ αποτελούσε πάγιο αίτημα της Συνόδου Πρυτάνεων, δεδομένου ότι υφίσταται σοβαρό αντικίνητρο για την ανάπτυξη της έρευνας και την διαχείριση χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, στα οποία απασχολούνται πολλοί φοιτητές και ερευνητές».
Από την άλλη πάντως, το προεδρείο της Συνόδου (αποτελείται από τους πρυτάνεις του Πανεπιστημίου Αιγαίου Πάρι Τσάρτα, του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο, και του ΑΠΘ Γιάννη Μυλόπουλο) εκφράζει «εκ νέου την έντονη διαφωνία του για τη μείωση των προϋπολογισμών των πανεπιστημίων, η οποία οδηγεί σε πλήρη αδυναμία λειτουργίας τους, καθότι έχει υπερβεί αθροιστικά το 50-60% την τελευταία τετραετία» Και τονίζει: «Η νέα μείωση των προϋπολογισμών δεν αντισταθμίζεται με οποιοδήποτε τρόπο από τις εξελίξεις που αφορούν στα ζητήματα των ΕΛΚΕ. Για το λόγο αυτό, τονίζεται εκ νέου ότι η νέα μείωση θα καταστήσει ανέφικτη την εκπλήρωση της αποστολής των Ιδρυμάτων προς την κοινωνία και ζητείται να υπάρξει πολιτική λύση ενίσχυσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης».
Η αξιολόγηση των ΑΕΙ θα κρίνει τις προσλήψεις υπαλλήλων
Την ίδια στιγμή το υπουργείο Παιδείας παράλαβε από την αξιολογήτρια εταιρία ΤEC S.A. ( Strategy consultants) την αξιολόγηση των διοικητικών δομών των οκτώ Πανεπιστημίων που έχουν προσφέρει 1.164 διαθέσιμους διοικητικούς υπαλλήλους. Το κείμενο της αξιολόγησης εστάλη στον Πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, κ. Σπύρο Ταλιαδούρο.
Με βάση το πόρισμα της αξιολόγησης για καθένα από τα οκτώ ΑΕΙ, η κυβέρνηση θα κρίνει εάν απαιτείται η προκήρυξη επιπλέον θέσεων διοικητικών, πέραν των 600 που προκηρύχθηκαν για 9 πανεπιστήμια (μεταξύ αυτών και τα 8 που «προσέφεραν» διαθέσιμους) και 6 ΤΕΙ είτε επειδή υπήρχε έλλειμμα διοικητικού προσωπικού, είτε επειδή κάποιοι διοικητικοί με διδακτορικό κατέλαβαν θέσεις ειδικού επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού.
Επιτελούς να γίνει κάτι σωστο... Γιατί μια χούφτα υπανθρώπων κανουν οτι θέλουν στα πανεπιστήμια οπώς καταλήψεις χάνωντας εξάμηνα οι υπόλοιποι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΉρθε η ώρα στα πανεπιστήμια να μείνουν μόνο όσοι το αξίζουν ! Οι άλλοι στα σπίτια τους... και στην πρόωρη σύνταξη...
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν θα πρέπει να πληρώνεις δίδακτρα για να σπουδάσεις ή να παίρνεις φοιτητικά δάνεια που η αποπληρωμή τους είναι πολύ σκληρή, τότε να δούνε ποιούς θα χαρακτηρίζεις υπανθρώπους(πολύ αγαπημένη σου λέξη). Γιατί εκεί οδηγείται το πράγμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΉδη τα δίδακτρα έχουν μπει στη συντριπτική πλειοψηφία των Μεταπτυχιακών. ΄Οπως και τα περισσότερα συγγράμματα (βιβλία). όπου το Πανεπιστήμιο δίνει ένα, αλλά το μάθημα και ο Καθηγητής χρειάζονται 2,3,4... για ένα μάθημα!
Μπερδεύεις την αναξιοκρατία και την συστηματική απαξίωση του Πανεπιστημίου )ως θεσμό δημόσιο) και την πολιτική επιλογή της συστηματικής υποχρηματοδότησης του θεσμού, με το Πανεπιστημιακό κατεστημένο (οι πλειοψηφία των οπίων είναι κομματικοί εγκάθετοι της συγκυβέρνησης.'Αρα το ένα χέρι νίβει το άλλο και οι δύο μαζί τα ιδιοτελή συμφέροντά τους) Να θυμίσω πόσοι Καθηγητές Πανεπιστημίου μας κυβερνούν και μας κυβέρνησαν; Άρα, αν ήθελαν μπορούσαν να καταστήσουν αξιοκρατική τη λειτουργία των Πανεπιστημίων χωρίς να προσβάλλεται ο δημόσιος και δωρεάν (για όοολους δηλαδή, ανεξάρτητα από βάρος τσέπης) χαρακτήρας! Στο κάτω- κάτω γιατί οι φόροι να μην επενδύονται στην παιδεία, την υγεία... και να πηγαίνουν στην "σωτηρία" Τραπεζών, δανειστών και δεν συμμαζεύεται;
Εσύ που ενδιαφέρεσαι "σωστά", πότε και πώς υπερασπίστηκες την αξιοκρατική και σωστή λειτουργία των σχολείων π.χ απαιτώντας να είναι καθηγητές και δάσκαλοι, αλλά και βιβλία στην ώρα τους; Πάααρα πολλά σχολεία -κυρίως της περιφέρειας- έχουν τέτοιες και τόσες ελλείψεις, που πρακτικά κατα δικάζουν τα παιδιά που θέλουν να προχωρήσουν! Να αναφέρω την έλειψη πρώτης ύλης για τη λειτουργία σχολικών μονάδων; Να αναφέρω την έλλειψη θέρμανσης; Στο ΑΠΘ, για παράδειγμα, που το γνωρίζω και το ζω από μέσα -ως γονιός φοιτήτριας- έκαναν μαθήματα σε παγωμένα αμφιθέαρα (όχι τώρα μόνο με την κρίση) και στην κεντρική βιβλιοθήκη το χειμώνα ήταν μαρτύριο από την παγωνιά και το καλοκαίρι κόλαση από τη ζέστη. Να περιγράψω το φαγητότης λέσχης (εργολάβος το έχει); Την καθαριότητα(εργλαβία και αυτό εδώ και χρόνια); Τα βιβλία-συγγράμματα που έπρεπε να αγοράσουμε, αλλιώς δεν περνάς μάθημα;
Άντε........ πρόβατα, έ πρόβατα...