Κατερίνα Ι. Ανέστη
To Kεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο είναι ίσως το ισχυρότερο όργανο του ελληνικού κράτους. Διαθέτει απόλυτη, αδιαμφισβήτητη εξουσία, κύρος. Επιστημονική κατάρτιση και πυγμή. Ούτε υπουργός δεν μπορεί να κοντράρει τις αποφάσεις του. Η ομόφωνη απόφαση που έλαβε το απόγευμα της Τρίτης για την επίδειξη μόδας που ήθελε να κάνει την 1η Ιουνίου ο οίκος Gucci μεταξύ Παρθενώνα και Ερεχθείου ήταν αναμενόμενη. Και μπαίνει και αυτή υπό την κρίση του πολίτη για ένα θέμα που έχει σχέση με την παγκόσμια εικόνα της χώρας, αλλά και με τη διαχείριση ενός συμβόλου – του μόνου ίσως που μας έχει απομείνει σε αυτή την εποχή που η κρίση αφανίζει αξίες και τραντάζει την ταυτότητα μας. Μόνο σύμβολο ο Παρθενώνας. Α, «και η Μύκονος» όπως μου είπε μια φίλη…
Και ίσως αυτή η ιδέα του συμβόλου, αυτή η ανάγκη διαχείρισης του μοναδικού συμβόλου που μας έχει απομείνει και δεν μπορεί κανείς να αγγίξει –ούτε η μπότα του κακού δανειστή, ούτε τα εκατομμύρια του καπιταλιστή- να οδήγησε το βράδυ της Τρίτης σε διατυπώσεις που ξεπερνούν την αυστηρή επιχειρηματολογία και τεκμηρίωση της απόφασης (αυτές διατυπώθηκαν με σαφήνεια). Η έννοια του συμβόλου και η απαξίωση για τη μόδα (μένοντας στο lifestyle κομμάτι και όχι σε αυτό που την έχει αναδείξει σε δημιουργική βιομηχανία με εκλεκτικές συγγένειες πλέον με τη μόδα), οδήγησε όμως σε εκφράσεις που ξέφυγαν από την τυπική διατύπωση του σκεπτικού.
Μια ατμόσφαιρα που θα μπορούσε να έχει τον τίτλο «αν είναι ποτέ δυνατόν» και «ξέρετε ποιοι είμαστε εμείς που υπερασπιζόμαστε τον Παρθενώνα». Δεν αντιστάθηκαν κάποια μέλη από το να κουνήσουν το δάχτυλο στους ισχυρούς της μόδας, στους προνομιούχους του καπιταλισμού που ταΐζεται από την κυριαρχία της εικόνας και τον καταναλωτισμό. Και απόλαυσαν τη δυνατότητα να τους επιβληθούν δια της άρνησής τους. Με διατυπώσεις σχεδόν αντιστασιακές, διαγγελματικές.
«Η πρόταση είναι προσβλητική, χυδαία, δεν χρειάζεται καν να τα συζητήσουμε» ακούστηκε μέσα στη συνεδρίαση. «Παρά τη δυσχερή οικονομική κατάσταση που βρίσκεται η χώρα δεν μπορούμε να δίνουμε τα σύμβολα της παγκόσμιας κληρονομιάς για επιδείξεις μόδας κάτι που δεν συνάδει με τον χαρακτήρα του μνημείου» είπε μεταξύ άλλων η πρόεδρος του ΚΑΣ και γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΑ Μαρία Βλαζάκη. Βάζοντας τη διάσταση της οικονομικής κρίσης και χρωματίζοντας κάπως τις προθέσεις του οίκου Gucci – ήρθε να εκμεταλλευτεί την οικονομική ανάγκη της χώρας μου, αναρωτιέμαι εγώ τώρα… Και η αλήθεια είναι ότι τα 2 εκατομμύρια της χορηγίας, μπροστά στα 55 εκατομμύρια της καμπάνιας είναι λίγα. Πολύ λίγα.
Όμως ήταν η ίδια η υπουργός Πολιτισμού που δεν αρκέστηκε στην επιχειρηματολογία περί μη διάθεσης του Παρθενώνα, αλλά έκανε μια δήλωση εμβατήριο ανεξαρτησίας ουσιαστικά. Δήλωσε στην ΕΡΤ: «Ο Παρθενώνας είναι ένα σπουδαίο μνημείο, αλλά και παγκόσμιο σύμβολο της δημοκρατίας και της ελευθερίας, που εμείς οι Έλληνες έχουμε χρέος να προστατεύουμε και να διατηρούμε το κύρος του, ιδιαιτέρως όταν παραμένει αδιάκοπη η προσπάθεια μας για αποκατάσταση και επανένωση των Γλυπτών».
Φαντάζομαι θα είναι μεγάλη η ικανοποίηση να μην αρνείσαι απλώς, αλλά να κάνεις κήρυγμα, να βάζεις στη θέση τους την αντιπρόεδρο του οίκου Gucci, τον υπεύθυνο παγκόσμιας επικοινωνίας του ομίλου, τον νομικό σύμβουλο. Σαν να δικάστηκαν κάπως για την τόλμη της σκέψη τους. Και έτσι η πόρτα για μια παγκόσμιας εμβέλειας πολλών εκατομμυρίων εκδήλωση στον Παρθενώνα έκλεισε. Και μην έχετε καμία αμφιβολία: για τα επόμενα τουλάχιστον πέντε χρόνια, ουδείς σοβαρός ξένος παραγωγός στον ευρύτερο χώρο το θεάματος δεν πρόκειται να καταθέσει ξανά πρόταση… Η πόρτα δεν έκλεισε με το όχι, κλείδωσε οριστικά με την απεύθυνση, με τον τρόπο.
---
Πηγή: protagon.gr
...της ψ()λis τον χαβά
ΑπάντησηΔιαγραφή