Τρίτη 13 Φεβρουαρίου 2018

Πετρέλαιο VS βενζίνη: Ποιος κερδίζει;

Οι δυο αυτές κατηγορίες κινητήρων κυριάρχησαν στην αυτοκινητοβιομηχανία

Υπάρχουν ομοιότητες αλλά και θεμελιώδεις διαφορές ανάμεσα στους κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου. Παρακάτω σας δίνουμε συνοπτικά όλες τις απαραίτητες πληροφορίες.

Ο Nikolaus August Otto ήταν Γερμανός μηχανικός που εξέλιξε τον κινητήρα εσωτερικής καύσης με σπινθήρα. Πρόκειται για τον γνωστό σε όλους μας σήμερα βενζινοκινητήρα. Ο Rudolf Diesel εξέλιξε αντίστοιχα κινητήρα εσωτερικής καύσης με θέρμανση καυσίμου (αυτανάφλεξη).


Πρόκειται για το γνωστό σε όλους μας σήμερα, πετρελαιοκινητήρα. Οι δυο αυτές κατηγορίες κινητήρων κυριάρχησαν στην αυτοκινητοβιομηχανία. Υπάρχουν βέβαια και θερμικοί κινητήρες με κύκλο Atkinson (Toyota) αλλά και περιστροφικοί (Wankel, Μazda). Ας δούμε τα βασικά πλεονεκτήματα – μειονεκτήματα τoυ πετρελαιοκινητήρα και του βενζινοκινητήρα.

Πετρέλαιο

Πλεονεκτήματα

Χαμηλότερη κατανάλωση (20% από βενζίνη)
Καλύτερη ροπή στις χαμηλές στροφές
Μειωμένο κόστος σέρβις
Τιμή μονάδας λίτρου (1.25 ευρώ)

Μειονεκτήματα

Κινητήρες μεγάλου κυβισμού
Αυξημένα οξείδια αζώτου (ΝΟχ)
Δεν έχει αίσθηση στην σπορ οδήγηση
Ποιότητα λειτουργίας

Βενζίνη

Πλεονεκτήματα

Υψηλότερο ενεργειακό δυναμικό
Καλύτερη αίσθηση στην σπορ οδήγηση
Αποδοτικοί κινητήρες χαμηλού κυβισμού
Ποιότητα λειτουργίας ειδικά σε μεγάλο αριθμό κυλίνδρων

Μειονεκτήματα

Τιμή μονάδας λίτρου (1.5 ευρώ)
Αυξημένη κατανάλωση (20% σε σχέση με το πετρέλαιο)

Διαφορές

Σε αντίθεση με τους βενζινοκινητήρες, όπου η ανάφλεξη γίνεται με μπουζί, στους πετρελαιοκινητήρες το μίγμα αναφλέγεται λόγω υψηλής συμπίεσης αέρα. Η θερμοκρασία ανέρχεται ακόμη και τους 900 βαθμούς Κελσίου. Η υψηλή συμπίεση είναι από τις βασικές αρχές λειτουργίας ενός κινητήρα diesel, προϋποθέτει ανθεκτικότερη κατασκευή και εξασφαλίζει υψηλή θερμοδυναμική απόδοση ή αν προτιμάτε περιορισμένη κατανάλωση καυσίμου. Επίσης χρειάζεται κυβικά γι’ αυτό οι πετρελαιοκινητήρες έχουν ουσιαστικά νόημα πάνω από τα 1.5lt και αποδίδουν τα μέγιστα πάνω από τα 2.0lt. Στην ακανόνιστη ανάφλεξη του καυσίμου και στην ποιότητά του (αριθμός κετανίων) οφείλεται η χαρακτηριστική χροιά των πετρελαιοκινητήρων και οι κραδασμοί.

Ας πάρουμε για παράδειγμα το νέο Skoda Kodiaq με ίδια ισχύ 150PS τόσο σε πετρελαιοκίνητη όσο και σε βενζινοκίνητη έκδοση. Το βενζινοκίνητο μοντέλο 1.4lt έχει εκπομπές CO2 163gr/km και ροπή 25.8 kgm ενώ το πετρελαιοκίνητο μοντέλο 2.0lt, έχει εκπομπές CO2 131gr/km με ροπή 34.9kgm. Σύμφωνα με τις τιμές της Skoda η κατανάλωση διαφέρει περίπου 15% με το πετρελαιοκίνητο να καταναλώνει λιγότερο. Εδώ όμως θα πρέπει να υπολογίσει κανείς και τη διαφορά στην τιμή ενός λίτρου. Στην πράξη ο οδηγός μπορεί με το πετρελαιοκίνητο μοντέλο να πετύχει κατανάλωση κάτω από τα 7.0 lt αρκεί να κρατά τον κινητήρα στην περιοχή από 1500- 2000 rpm. Αυτά τα 7lt κοστίζουν 9 ευρώ/100km. Η μεγάλη ροπή επιτρέπει την σβέλτη μετακίνηση χωρίς πολλές αλλαγές ταχυτήτων. Ο οδηγός δε χρειάζεται να πατά βαθιά το γκάζι, ούτε να ανεβάζει στροφές. Στο ταξίδι θα αφήσει την 7η σχέση στο DSG κιβώτιο μόνιμα και σηκώνοντας ελαφρά το πόδι από το γκάζι θα πετύχει, διατηρώντας μια μ.ω.τ κοντά στα 120km/h, συγκλονιστικά μικρές τιμές κατανάλωσης. Αν καταγράφαμε τις αλλαγές σχέσεων σε μια μεικτή διαδρομή με ίδιο ρυθμό, πιθανότατα ο οδηγός της βενζινοκίνητης έκδοσης των 1.4lt να έκανε διπλάσιες. Ο χαρακτήρας του βενζινοκινητήρα σε προκαλεί να πιέσεις περισσότερο, να ανεβάσεις στροφές, να οδηγήσεις πιο σπορ (σ.σ: αυτό δε συνεπάγεται απαραίτητα ότι θα πας πιο γρήγορα) και φυσικά να επιταχύνεις διαρκώς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:

Κάτωθι των περισσοτέρων κειμένων του διαδικτυακού τόπου παρέχεται η δυνατότητα υποβολής σχολίων από τους χρήστες/ επισκέπτες. Η δυνατότητα αυτή είναι καταρχήν ελεύθερη. Ωστόσο, η συντακτική ομάδα δύναται να προβεί άμεσα και χωρίς καμία προηγούμενη ειδοποίηση ή αιτιολόγηση, στη διαγραφή οιουδήποτε σχολίου κρίνει ότι είναι εκτός του δεοντολογικού πλαισίου, των στόχων και των υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου, ειδικά δε εάν αυτό είναι υβριστικό, ειρωνικό, έχει στόχο να προσβάλλει τρίτο πρόσωπο ή την ιστοσελίδα.

Σε καμία περίπτωση ο διαχειριστής του διαδικτυακού τόπου δεν υιοθετεί, ενστερνίζεται, αποδέχεται ή εγγυάται την αλήθεια των προσωπικών σκέψεων, αντιλήψεων και πληροφοριών, οι οποίες εκφράζονται από τους επισκέπτες/χρήστες της ιστοσελίδας.

Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης.

Η συντακτική ομάδα του Aridaia News